اخبار روزانه

Home » اخبار روزانه » انواع سیمان در صنعت ساختمان سازی
انواع سیمان در صنعت ساختمان سازی

انواع سیمان در صنعت ساختمان سازی

آنچه در این پست خواهید خواند

در صنعت ساختمان، انواع سیمان در صنعت ساختمان سازی یک ماده حیاتی است که در ساخت سازه های مختلف از جمله ساختمان ها، پل ها و بزرگراه ها استفاده می شود. سیمان یا بتن یک ماده کامپوزیتی است که از مخلوط سیمان، آب و سنگدانه ساخته می شود و به دلیل استحکام، دوام و تطبیق پذیری آن شناخته شده است. انواع مختلفی از بتن وجود دارد که هر کدام خواص و کاربردهای منحصر به فردی دارند. این مقاله انواع مختلف بتن را که معمولاً در صنعت ساختمان استفاده می شود، خواص و کاربردهای آنها را بررسی می کند.

بتن – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

انواع سیمان در صنعت ساختمان

همان طور که می دانید این ماده به عنوان رایج ترین مصالح ساختمانی در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. هر کدام از آنها تاثیر متفاوتی در دوام سازه های بتنی دارند و بر اساس مقاومت و کارایی که دارند برای مکان های مختلف قابل استفاده هستند که در ادامه به توضیح آن پرداخته می‌شود. انواع سیمان شامل سیمان پرتلند، بنایی، نسوز، سفید، سیاه، پلیمری و رنگی می‌شود و هر کدام از آن‌ها مصارف مختلفی دارد.

سیمان پرتلند

پرتلند در ۵ نوع به‌بازار عرضه می‌شود:

  1. پرتلند نوع ۱: همان سیمان معمولی است که برای ساخت و ساز در شرایط آب و هوایی معمولی استفاده می‌شود.
  2. پرتلند نوع ۲:‌ دمای هیدراتاسیون کمتری نسبت به انواع معمولی دارد و در مکان هایی که مقدار کمی سولفات مصرف می کند استفاده می‌شود.
  3. پرتلند نوع ۳:‌ به عنوان سیمانی سریع گیرش شناخته می شود که در طول یک روز بتن با مقاومت بسیار بالایی ایجاد می کند. پرتلند نوع ۳ نیز در تعمیر فوری قسمت هایی از سازه ها استفاده می شود که باید در اسرع وقت و به سرعت، تعمیر شود. از آن، به دلیل دمای هیدراتاسیون بالا در هوای سرد برای آزادسازی گرمای زیاد و جلوگیری از یخ زدگی آن و یا بتن در حین کار استفاده می‌شود.
  4. پرتلند نوع ۴: همانند تیپ ۳ یک سیمان مقاوم است اما برخلاف آن گرمای زیادی ایجاد نمی‌کند. این نوع در مناطق گرم استفاده بیشتری دارد. استفاده از پرتلند نوع ۴ باعث کاهش تنش های حرارتی در بتن ریزی حجیم می شود. در بتن ریزی حجیم که عرض، طول و ارتفاع بتن ریزی زیاد است، تبادل حرارت بین بتن و محیط دشوارتر بوده و زمان بیشتری می‌برد پس سیمان پرتلند تیپ ۴، گزینه بسیار مناسبی برای این امر است.
  5. سیمان پرتلند نوع ۵: در برابر سولفات ها بسیار مقاوم است و حرارت کمتری نسبت به  نوع ۱ تولید می‌کند. سولفات‌ها با ترکیبات موجود در بتن واکنش نشان می‌دهند و باعث تخریب آن و آسسیب جدی به سازه می‌شوند. به منظور حفاظت سازه‌های بتنی در برابر سولفات‌ها، علاوه بر نوع سیمان مصرفی، سولفاته بودن خاک و آب نزدیک به سازه نیز باید بررسی شود. این واقعیت که سولفات هنگام حل شدن در آب می‌تواند خطرناک باشد و حتما باید در نقاطی که امکان سولفاته شدن بتن است باید از پرتلند نوع ۵ استفاده شود.
همچنین مطالعه نمایید  بهترین سیمان برای کاشی کاری

سیمان سرباره

نام سرباره، از سرباره مذاب ساخته شده است، زیرا سنگ‌ها همراه با مقدار ناخالصی موجود در سنگ آهک وارد می شوند و به دلیل سبکی، این مواد روی مذاب قرار می گیرند.
این سرباره ها به سرعت سرد می‌شوند و در تولید این نوع سیمان استفاده می شوند. سیمان سرباره ارزان است و مقاومت خوبی در برابر عوامل مخرب شیمیایی دارد. فقط باید توجه داشت که این نوع در هوای سرد از قدرت و گیرش مناسبی برخوردار نیست.

سیمان پوزولانی

ترکیب اصلی این سیمان نوعی ماده سیلیسی است که در طبیعت به شکل سنگ وجود دارد و به آن پوزولان می‌گویند. درواقع سیمان پوزولانی نسبت به پرتلند معمولی مقاومت بیشتری در برابر سولفات دارد و مقرون به صرفه تر است.

سیمان ساختمانی

درواقع سیمان بنایی یکی از پرمصرف‌ترین سیمان‌ها برای چسباندن مصالح بنایی، تولید ملات و نازک کاری ساختمان می باشد. این نوع سیمان برای تولید بتن مناسب نیست. سیمان بنایی از ترکیب پرتلند معمولی با پودر سنگ و مواد حباب‌زا تهیه می شود و نیازی به استفاده از آهک در تولید ملات نیست.

سیمان سفید

روش تهیه سفید مشابه پرتلند است و برای تولید آن از خاک رس استفاده می شود که میزان سولفات منیزیم و آهن آن کمتر از ۸ درصد است.
در تهیه نوع سفید، اساساً انتخاب سوخت کوره از موارد مهم است. باید از سوختی استفاده شود که دوده تولید نمی‌کند، به علاوه برای سفید شدن رنگ و افزایش استحکام و دوام آن هنگام آسیاب کردن، کمی پودر گچ به آن اضافه می کنند.

همچنین مطالعه نمایید  تفاوت سیمان هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

سیمان رنگی

نوع رنگی همان سیمان‌سفید است که توسط رنگدانه ها به سیمان‌رنگی تبدیل می‌شود. از این نوع برای ساختمان‌ها، طرح‌های تزئینی و سطوح رنگی خیابان استفاده می‌شود. سطح رنگی این سیمان‌ها نور خورشید را جذب یا تشدید می‌کند. سیمان‌رنگی، چسبندگی زیادی دارد و استحکام مکانیکی آن زیاد است. این ماده سطحی یکپارچه و بدون درز ایجاد می‌کند و ترک نمی‌خورد.

سیمان انبساط

باید گفت سیمان انبساطی در هنگام سفت شدن کمی منبسط می‌شود. برای دیواره‌های مخازن و قسمت‌هایی که نیاز به آب‌بندی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی سیمان نسوز

این ماده در برابر حرارت بسیار مقاوم است و کاربرد زیادی در صنعت دارد. از آن در ساخت انواع کوره‌های صنعتی و نیمه صنعتی به صورت گسترده استفاده می‌شود.

نتیجه گیری:

در این مقاله به انواع سیمان در صنعت ساختمان پرداختیم. بتن یک ماده همه کاره و قابل اعتماد است که به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود. انواع مختلفی از بتن وجود دارد که هر کدام خواص و کاربردهای منحصر به فردی دارند. درک خواص و کاربردهای بتن می تواند به معماران، مهندسان و پیمانکاران کمک کند تا نوع مناسب بتن را برای یک پروژه خاص انتخاب کنند و اطمینان حاصل کنند که سازه ایمن، بادوام و مقرون به صرفه است. همچنین برای اطلاع از بهترین روش خرید سیمان با قیمت مناسب کلیک کنید.

امتیاز شما post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من