اخبار روزانه

Home » اخبار روزانه » کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی
کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی

کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی

آنچه در این پست خواهید خواند

اگر طراح دکوراسیون داخلی هستید ما دراین مقاله از وب سایت مصالح ساختمانی شهر ساختمانی به کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت. مروزه بیشتر مردم در خارج از منزل بار ها با بتن روبرو می شوند اما به آن توجه خاصی نمی کنند. اما این متریال همیشه در طول زمان و در طراحی معماری فضا های مختلف امتحان خود را پس داده است.

شما می توانید از متریال بتن نه تنها در فضا های بیرونی ، بلکه در داخل خانه نیز بهره مند شوید. متریال بتن دارای قابلیت بافت پذیری بالایی می باشد و در عین حال همانند سنگ ، سخت است. و معمولا در سایه های رنگی طوسی طبیعی مشاهده می شود. کاربرد بتن در هر سبک دکوراسیونی امکان پذیر است و ظاهر غنی و ارزشمندی را به دکوراسیون داخلی می بخشد. کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی با هر نوع سطح براقی مانند فلز و شیشه کنتراست ایجاد می کند. هم چنین تکمیل کننده متریال های روستیک مانند چوب و آجر می باشد. استفاده از بتن در کنار مبلمان با پارچه های لوکس ، باعث ایجاد فضایی دنج و راحت در فضای داخلی خواهد شد. 

آیا سیمان برای دکوراسیون داخلی مناسب است؟

تا چند سال پیش استفاده از سیمان تنها در ساخت بزرگراه‌ها، پل‌ها و سدها خلاصه می‌شد و کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی ممکن است تزئینات بتنی و دست‌سازه‌های بتنی تبدیل به بخشی از دکوراسیون منزل شوند. با نگاهی به طراحی‌های چند سال اخیر دکوراسیون داخلی، شاهد این هستیم که انواع اکسسوری بتنی مثل گلدان بتنی به آرامی وارد این حیطه شده است. بتن به عنوان عضو تازه‌ی دکوراسیون می‌تواند در ساخت طیف وسیعی از تزئینات منزل نقش مؤثری داشته باشد؛ از شمعدان بتنی گرفته تا گلدان بتنی و حتی لامپ.

تعریف بتن

بتن که در زبان انگلیسی و فرانسوی به ترتیب با نام‌های «Concrete» و «Beton» و شناخته می‌شود، اغلب به صورت ترکیبی از سیمان، آب و مصالح سنگی دانه‌بندی شده است. این ترکیب در طول تاریخ دچار تغییرات زیادی شده است. آنچه ما امروزه در صنعت ساختمان و معماری می‌بینیم به این صورت تهیه می‌شود؛ دوغاب سیمان در بین سنگ دانه‌ها مانند چسب عمل می‌کند، آن‌ها را به یکدیگر می‌چسباند و یک ترکیب منسجم را تشکیل می‌دهد. انواع بتن تزئینی با استفاده از این روش‌ها تولید می‌شوند:

همچنین مطالعه نمایید  تاریخچه صنعت سیمان

بتن‌ با رنگ رویه:

 این نوع بتن با رنگ‌های سیمانی (Concrete Dyes) رنگ می‌شوند. این نوع رنگ‌ها سال‌ها وجود داشته‌اند اما به تازگی خواص آن‌ها در راستای ماندگاری بیشتر بر سطوح سیمانی، تقویت شده‌اند. رنگ‌های بر پایه الکل بر اثر نور خورشید ناپدید می‌شوند ولی رنگ‌هایی که دارای فاکتورهای ضد UV هستند، از بین نمی‌روند.

بتن‌های مهر‌خورده (Stamped Concrete):

 این بتن کاربردهای فراوانی در تزئینات داخلی دارد چون با استفاده از آن می‌توان طرح‌های دلخواهی مانند آجر، سنگفرش، قلوه سنگ و حتی صدف یا فسیل را روی سطح مورد نظر اجرا کرد. می‌توان به بتن مهر‌خورده، رنگ نیز اضافه کرد ولی باید این نکته را در نظر گرفت که رنگ بعد از مدتی محو می‌شود.

بتن رنگی:

 این نوع بتن به عنوان مصالحی مدرن، مقاوم، پردوام و سازگار نسبت به دیگر مصالح جایگزین (‌فولاد، چوب و …‌) در عصر حاضر جایگاه ویژه و پر مصرفی به خود اختصاص داده‌است.‌ ‌بتن‌ رنگی کاربرد قابل توجهی در نما و تزئینات بتنی دکوراسیون داخلی دارد. رنگ‌های مورد مصرف در بتن بعضا باعث کاهش شدید دوام و مقاومت بتن می‌شود.

روکش‌های مهر‌خورده (Stamped Overlays): 

روکش‌های مختلفی با طرح بافت، آجری و سنگی وجود دارند. برای ساخت چنین روکش‌هایی، یک مهر کشسانی روی بتنی که از قبل آماده‌شده‌و در فاز نرم قرار دارد، تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه بتن با طرحی که روی آن‌افتاده، خشک می‌شود. برای این که مهر در انتهای کار به بتن نچسبد، باید مواد‌جداکننده در ترکیب بتن ریخته‌شود.

بتن‌های با اسید رنگ‌شده (Acid Stain): 

اسید استین بدون رنگ است ولی وقتی نمک‌های فلزات موجود در اسید با آهک هیدراته موجود در بتن ترکیب می‌شوند، تشکیل یک ماده رنگی می‌دهند. این ماده رنگی تبدیل به بخشی از بتن می‌شود و باعث رنگی شدن بتن می‌شود. اسید باعث راه پیدا کردن نمک درون بتن و در نتیجه ترکیب آن با آهک می‌شود. هرچه عیار بتن بیشتر باشد میزان رنگ پذیری آن بیشتر است.

همچنین مطالعه نمایید  سیمان انبساطی

روکش‌های سیمانی پلیمری (Polymer Cement Overlays):

 بیش از 20 سال است که این روکش برای تغییر شکل بتن استفاده می‌شود. با اضافه کردن رزین پلیمری به مخلوط سیمان می‌توان استحکام و کارایی بتن را افزایش داد. روکش سیمانی پلیمری یک راه عالی برای اضافه کردن طرح، رنگ و بافت به بتن است بدون این که نیاز به تعمیرات خاصی در طول زمان داشته باشد.

کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی

1- کفپوش بتنی :

استفاده از بتن برای کفپوش به نسبت سایر متریال ها مانند کاشی ، سرعت اجرایی بالایی دارد و در عین حال از دوام و مقاومت بسیاری برخوردار است. متریال بتن در مقابل نشت مایعات غیر قابل نفوذ و سخت می باشد. و متریال محبوبی برای خانه های معماری محور به شمار می رود. انتخاب بتن به عنوان پوشش کف به شکل یکپارچه در تمامی فضا های منزل اجرا می شود و به همین علت باعث ایجاد حس هماهنگی در فضای داخلی می شود.

در واقع بتن ، یک متریال بسیار سخت می باشد که امکان دارد برای کف پا ها سخت باشد. و هم چنین می تواند برای شیشه ها و ظروف شکننده نیز آسیب زننده باشند. حتی در صورت لیز‌خوردن و زمین‌خوردن باعث ناراحتی فرد خواهد شد. بنابراین برای بخشیدن‌کمی لطافت به فضا می توان از قالیچه ها برای کف بتنی مانند سایر کفپوش های سخت استفاده کرد. هم چنین امکان دارد در صورت وجود نفوذ آب از زیر کف به کف بتنی با مشکل رطوبت مواجه شوید ، بنابراین بهترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد این مشکل این است که پیش از اجرای کفپوش بتنی با متخصص و کارشناس عایق های رطوبتی مشورت نمایید. در هر صورت مناسب‌بودن کفپوش بتنی برای خانه شما بسته‌به سلیقه و سبک زندگی شما است. اگر به نظر شما کفپوش بتنی انتخاب مناسبی برای دکوراسیون شما نیست ، شیوه های دیگری برای کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی وجود دارد.

همچنین مطالعه نمایید  سیمان زنجان

2- فضا های مرطوب :

معمولا از کاشی برای حفاظت دیوار حمام و سرویس بهداشتی در مقابل رطوبت استفاده می شود. اما دیوار بتنی نه تنها یک راه صیقلی و صاف برای ضد آب کردن دیوار حمام است بلکه حس آرامش بخش خاصی را نیز به فضا القا می کند. شما می توانید برای ایجاد ظاهری یکپارچه بر روی سطح دیوار ، دیوار را به صورت سرتاسری دور فضای دوش اجرا کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که حتما در ساخت دیوار بتنی بایستی درز انقطاع را در نظر بگیرید.

3- عناصر سازه ایی اکسپوز :

در هنگام ساخت و یا بازسازی خانه از کارشناس اجرایی ساختمان درباره نوع متریال مصرفی برای پشت نازک کاری دیوار سوال کنید. ایجاد یک سقف کاذب بتنی و یا یک ستون بتنی باعث افزودن زمختی و زبری به فضای لطیف داخلی خواهد شد و تضاد جالب بصری را به وجود خواهد آورد. در عین حال به علت عدم ایجاد لایه‌نازک‌کاری روی دیوار بتنی ، فضای بیشتری در سطح اتاق به‌وجود‌خواهد‌آمد.

نتیجه گیری

بتن کاربرد وسیعی دارد که وقتی در نما و تزئینات ساختمان استفاده می‌شود، با نام بتن تزئینی (Decorative Concrete) شناخته می‌شود. بتن دکوراتیو و تزئینات بتنی چیزی جدای از بتن معمولی نیست و تنها با اضافه‌شدن رنگ، اسید و چند ماده پلیمری به بتن معمولی پدید آمده‌است. آن را می‌توان در ساخت نمای ساختمان‌ها و انواع اکسسوری بتنی استفاده کرد.

بتن – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

امتیاز شما post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من