اخبار روزانه

Home » اخبار روزانه » عمر مفید سیمان چیست؟
عمر مفید سیمان چیست؟

عمر مفید سیمان چیست؟

آنچه در این پست خواهید خواند

‌آیا می دانید عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است؟ سیمان جزء مصالح ساختمانی بسیار کاربردی است. از سیمان به منظور چسباندن‌آجر و سنگ به یکدیگر استفاده می کنند. درواقع سیمان یکی از مواد ساختمانی است که برای تولید بتن و ملات به کار می‌رود. سیمان در واقع یک پودر خشک و فعال است که با آب ترکیب‌شده و به دلیل خصوصیاتی که دارد، باعث متمایز‌شدن بین بتن و سایر مصالح ساختمانی می‌شود.

اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده سیمان، سیلیس، کلسیم، آهک و آهن است. در فرآیند تولید سیمان، ابتدا مواد اولیه در دمای بالا (تا حدود ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد) در کوره‌های نفت یا موتور سوخت داخلی یا هر دو، آسیاب و در نهایت با اضافه کردن آب تبدیل به یک پودر خشک و فعال می‌شوند که به سیمان معروف است. سیمان ها دارای دو نوع سفید و سیاه هستند که می توانید خرید سیمان سفید را در وبسایت ما به راحتی انجام دهید. یکی از مواردی که باید هنگام خرید سیمان به آن توجه داشته باشید، قیمت آن است. در حال حاضر، قیمت سیمان فله بیشتر از قیمت سیمان سفید است.

سیمان با ترکیب با آب، راکتیو می شود و از طریق یک فرآیند شیمیایی به بتن تبدیل می‌شود. خصوصیات سیمان مانند قابلیت چسبندگی، ثبات حجم، مقاومت در برابر فشار و خوردگی هوا و آب، در تعیین خصوصیات نهایی بتن و ملات تاثیرگذار هستند.

منظور از عمر مفید سیمان چیست؟

عمر مفید سیمان به طور کلی به مدت زمانی اطلاق می‌شود که بتواند خصوصیات قابل قبول خود را در محیط مورد استفاده حفظ کند و نیازی به تعمیر یا جایگزینی نداشته باشد.

همچنین مطالعه نمایید  بتن مسلح چیست؟

در شرایط عادی، سیمان دارای یک عمر مفید حدود ۶ ماه تا یک سال است. اما برای حفظ خصوصیات سیمان و بتوانید از آن به درستی بهره ببرید، باید در شرایط ذخیره سازی مناسب نگه داری شود. بهترین شرایط ذخیره سازی سیمان شامل نگه‌داشتن در محیط خشک، خنک و محافظت‌شده از رطوبت است.

پس از گذشت عمر مفید سیمان، خصوصیات آن به طور کلی کاهش می‌یابد و ممکن است باعث کاهش قدرت چسبندگی و مقاومت در برابر فشار شود. بنابراین، استفاده از سیمانی که عمر مفید آن به پایان رسیده‌است، توصیه نمی‌شود و ممکن است منجر به خطراتی همچون شکست بتن در طول زمان شود.

تاریخ مصرف سیمان چقدر است؟

سیمان برای ساخت و ساز ساختمان ها، بتن های بزرگ و برج ها استفاده می شود. در واقع سیمان نقش مهمی بین مصالح ساختمانی دارد. چرا که باعث چسبندگی بین آجر ها و سنگ ها می شود. بنابراین تهیه و نگه داری از آن حائز اهمیت است. طبیعتا پس از تاریخ مصرف سیمان، سیمان غیر قابل استفاده می شود. زیرا سیمان به حالت کلوخه ای در می آید و حتی با فشار هم پودر نمی شود. بنابراین باید هنگام خرید سیمان و استفاده از آن، به تاریخ مصرف آن توجه کرد. تاریخ مصرف سیمان بر اساس چگونگی بسته بندی و توزیع آن دو نوع است. باید گفت تاریخ‌ مصرف سیمان پاکتی 45 روز بعد از تاریخ تولید آن است. تاریخ مصرف سیمان فله ای نیز 90 روز بعد از تاریخ تولید آن است.

عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است؟

سیمان در دو نوع سفید و سیاه موجود است. تفاوت این دو نوع در ترکیبات تشکیل دهنده آن ها است. در ترکیبات سیمان از آهک، سنگ آهن، صدف و خاک رس استفاده می شود. برای تشکیل سیمان سفید از مواد تشکیل دهنده کمتری و همچنین آهک کمتری استفاده می شود. اما در سیمان سیاه اینطور نیست و مواد به اندازه بیشتری به کار گرفته‌می‌شوند. علاوه بر این در ساختار سیمان سفید موادی به کار گرفته می شود که در ساخت سیمان سیاه به کار گرفته نمی شود، سیمان سفید، گچ و سوخت بدون دوده از این ترکیبات هستند. در ترکیبات سیمان سفید اصلا مواد رنگی به کار گرفته نمی شوند. سیمان سفید علاوه بر استحکام خوبی که دارد برای زیبایی نما نیز به کار می رود.

همچنین مطالعه نمایید  مزایای استفاده از بلوک سیمانی

مقاومت سیمان سیاه به نسبت سیمان سفید بسیار بیشتر است. به همین دلیل برای ساختمان سازی اغلب از این نوع سیمان استفاده می کنند. سیمان سیاه در ترکیب خود اکسید دارد و به همین دلیل رنگ آن تیره است. اما آیا با وجود این تفاوت ها در مواد تشکیل دهنده سیمان سیاه و سفید، عمر مفید آن ها نیز با هم متفاوت است؟ در جواب این سوال جالب است بدانید که عمر مفید سیمان به نوع آن ها بستگی ندارد. بنابراین عمر مفید این د ونوع سیمان با یکدیگر تفاوت ندارند. تفاوت عمر سیمان ها به فله ای یا کیسه ای بودن آن ها بستگی دارد. اگر سیمان به صورت فله ای باشد عمر مفید آن از زمان تولید آن تا 90 روز بعد از آن است. اما سیمان پاکتی به نسبت سیمان فله ای عمر کمتری دارد و از تاریخ تولید تا 45 روز، تاریخ انقضا دارد. البته ناگفته نماند که نحوه نگهداری سیمان در سیلوها نیز حائز اهمیت است.

چرا عمر مفید سیمان به پایان می رسد؟

عمر مفید سیمان به دلیل قرار‌گرفتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن تحت تأثیر عوامل زیست محیطی مانند رطوبت، حرارت، هوا، آب، خوردگی و … به پایان می‌رسد. این عوامل باعث تغییر در ساختار سیمان و کاهش قابلیت چسبندگی و مقاومت آن می‌شوند.

به عنوان مثال، رطوبت محیط بر روی سیمان تأثیر منفی دارد و می‌تواند باعث جذب رطوبت توسط سیمان شود که باعث کاهش قدرت چسبندگی و البته مقاومت به فشار می‌شود. همچنین، حرارت و نور مستقیم نیز می‌تواند باعث تغییر در ساختار سیمان‌شده و باعث کاهش خصوصیات آن شود.

همچنین مطالعه نمایید  انواع بتن مسلح

بنابراین، برای حفظ خصوصیات سیمان و بهره‌برداری بهینه از آن، لازم است تا در شرایط ذخیره سازی مناسب و محیطی مناسب نگهداری شود. پیشنهاد ما به شما سیمان پاکتی است چون عمر مفید سیمان پاکتی بیشتر است. همچنین، در صورت استفاده از سیمان تاریخ گذشته، قدرت چسبندگی و مقاومت بتن را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و ممکن است خطراتی همچون شکست بتن در طول زمان به وجود آید.

امتیاز شما post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من